به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار بانک، اولین سئوالی که ذهن فعالان صنعت بیمه را به خود مشغول کرد این بود که " با توجه به افزایش قیمت بیمه شخص ثالث به علت افزایش دیات، آیا با این حرکت بر حجم خودروهای فاقد بیمهنامه افزوده نخواهد شد؟"اما گروهی دیگر از فعالان بیمهای نیز معتقد بودند " مگر بیمه یک نوع عقد نیست؟
آیا حذف تخفیفات عدول از شرایط ضمن عقد نیست؟"در این میان، آنچه بیش از همه موجب شده است این حرکت برخی بیمهها تعجب خبرگان و رسانههای بازار بیمه را همراه داشته باشد این نکته است که "تا پیش از این حرکت شرکتهای بیمه ، نمایندگان هر شرکت نسبت به شرکت متبوع خود علاقه و به نوعی عرق سازمانی داشتهاند اما در حال حاضر در بازار بیمه که گذر میکنیم، میبینیم نماینده یک شرکت، در دفتر خود بیمه شرکت دیگر را که ارزانتر است میفروشد و آن عرق سازمانی و شرکتی دیگر در بازار ثالث معنای خود را باخته است."
این حرکت در کوتاهمدت اگر چه تاثیری خاصی را در پی ندارد اما در درازمدت آفات و خطرات شگرفی را برای صنعت بیمه پدید میآورد.اگر بپذیریم بیمه در شرع مقدس اسلام و مذهب تشیع یک عقد است، باید پذیرفت از نظر فقهی عقود در دو نوع است عقد لازم و عقد جايز. عقد لازم يعنی عقد غيرقابل برگشت.
به اين معنی كه بعد از انجام معامله ديگر نمیتوان آن را فسخ كرد . عقد جايز يعنی عقد قابل برگشت. يعنی هر گاه بخواهد میتواند آن را به هم بزند. مثلا بيع عقد لازم و وكالت عقد جايز است.• آيا بيمه عقد لازم است يا جايز ؟اين مسئله نيز در فقه مطرح است كه اصل در همه عقود لزوم است، اصل اول، در همهی عقدها لازم بودن است مگر اينكه دليلی بر جايز بودن وجود داشته باشد. بنابراين اگر ما معامله بيمه را معامله بیمانعی تشخيص دهيم، معامله غيرقابل برگشت هم هست. يعنی بيمهگر يا بيمهگزار حق ندارد بعد از بستن قرارداد معامله، آن را به هم بزند.
مگر دو طرف حاضر بشوند كه در اين صورت اسم آن میشود عقد لازمی را میتوانند به هم بزنند. ولی خاصيت عقد لازم اين است كه يك طرف به تنهايی نمیتواند آن را به هم بزند. پس، از جمله خصوصيات عقد بيمه اگر بيمه را يك عقد جداگانه بدانيم اين است كه عقد لازم هم هست .حال باید پرسید مدیران عامل شرکتهای بیمه در سندیکا آیا قبل از توافق کردن، به نکات پیرامونی این کار اندیشیدهاند؟